De mooiste dag in beeld - Huwelijksfotografen Denise Motz, Sven Soetens en Bas Uijlings over de Nikon Z 6II
Een trouwfotograaf maakt tastbare herinneringen aan de mooiste dag in het leven van een koppel. Het is werken op het scherp van de snede, want er is geen tweede kans. Denise Motz, Sven Soetens en Bas Uijlings vertellen waarom ze dat zo graag doen, en hoe de Nikon Z 6 II hen daarbij helpt.
Foto bovenaan - Bas Uijlings
Hoe verschillend het werk van Denise Motz, Sven Soetens en Bas Uijlings ook is, ze hebben veel gemeen. Om te beginnen: ze zijn eigenlijk alle drie per toeval in de bruiloftsfotografie beland. Denise Motz studeerde grafische vormgeving en beeldende kunsten. "Daar heb ik fotografie als kunstvorm ontdekt. In 2016 vroeg een bevriend koppel of ik hun bruiloft vast wilde leggen. Ik wilde mijn kunst eigenlijk liever niet combineren met werk in opdracht. Maar ze gaven me alle vrijheid die ik wilde hebben, en toen ging er een wereld voor me open. Zo'n dag mogen vastleggen met alle rituelen die daarbij horen, dat is echt geweldig. En dus ben ik het blijven doen."
Bas Uijlings rolde langs een heel andere weg in het vak. "Eigenlijk heeft fotografie mij gekozen. Ik was ICT-manager in een bedrijf. Ik heb altijd wel gefotografeerd, maar ik dacht dat voltijds fotograaf zijn niets voor mij was. Net als bij Denise vroeg iemand me op een keer of ik een bruiloft wilde vastleggen. Na een half jaar zeuren heb ik dat gedaan, en van dat ene bruidspaar kwamen er vier andere en daar weer andere. Er ging een nieuwe wereld open waar alles positief en mooi is – heel anders dan de corporate wereld. Ik heb de sprong gewaagd en heb het me nog geen moment beklaagd."
Bij Sven Soetens sloeg de vonk over toen hij de fotograaf op zijn eigen huwelijk aan het werk zag. "Ik fotografeerde als hobby. De vriend van mijn zus had me daarvoor warm gemaakt en ik heb toen mijn eerste eigen toestel gekocht – een Nikon, en ik ben dat merk altijd trouw gebleven. Ik heb veel geleerd op de fotoclub van het bedrijf waar ik toen werkte, maar ik had er nooit aan gedacht om fotograaf te worden. Dat veranderde toen ik zag hoe onze huwelijksfotograaf zich volledig gaf. De passie waarmee hij dat deed: dat wilde ik ook. Ik ben dan gestart, eerst als bijbaan. Ik had al gauw genoeg opdrachten om deeltijds te werken en deeltijds fotograaf te zijn. Toen kreeg ik kanker. Dat was aanleiding om na te denken wat ik echt wilde. Vanaf dan heb ik mijn droom gevolgd."
Foto - Denise Motz
Elk huwelijk is anders
Sven fotografeert intussen twintig jaar huwelijken, maar nog steeds met dezelfde drive als in het begin. "Elk huwelijk begin je weer opnieuw. Een bruiloft, dat is jezelf volledig geven. Er is geen tweede kans, het moet meteen goed zijn. Het is de mooiste dag voor het koppel, je mag het echt niet verknallen. Dat houdt het uitdagend."
Bas is het daarmee eens. "Er wordt vaak neerbuigend gedaan over bruiloftsfotografie, maar dat is onterecht. Je moet er net meer voor kunnen dan voor studiofotografie." "Klopt helemaal", zegt Sven. "Een studio is zo voorspelbaar; je zet je achtergrond en licht, je weet welke sluitertijd en diafragma je moet hebben. Eigenlijk moet je alleen nog kruisjes op de grond zetten zodat mensen weten waar ze moeten staan. Terwijl elk huwelijk anders is, je weet nooit van tevoren waar je terechtkomt."
Ook Denise had eerder een clichébeeld van bruiloftsfotografie. "Ik dacht dat het allemaal nogal brave huis-tuin-keukenfotografie was, met het bruidspaar op het bruggetje en zo. Maar dat is het helemaal niet. Je kan het zelf zo gek maken als je wil. Ik wil echte verhalen vertellen, met ongeplande, pure en humoristische momenten. Het moet aanvoelen alsof je er zelf bent."
Elk beeld moet echt zijn
Sven kiest ook voor zo'n journalistieke aanpak. "Ik vraag echt niets van het koppel, behalve op de locatieshoot. Dat is een principe voor mij: elk beeld moet echt zijn, ik zet niets in scène. Dat is de uitdaging die ik mezelf opleg."
"Een stukje regisseren hoort daar wel bij", vult Denise aan. "Het is je taak als fotograaf om de mooiste momenten voor het bruidspaar vast te leggen. Dan zeg ik wel dat het mooi is als ze even in dat licht gaan staan. Maar ik ga hen zeker niet vragen iets opnieuw te doen omdat het niet mooi op de foto staat."
"Voor mij hangt dit een beetje van het stel af", zegt Bas. "Sommigen hebben een foto gezien die ze ook willen, dan ga ik wel sturen. Er was een bruid die per se een foto op het strand wilde, en toen we daar kwamen lag dat strand vol mensen. De enige optie was fotograferen met een drone en dan ga ik wel regisseren om het beeld te krijgen. Maar over het algemeen volg ik gewoon het koppel en leg ik vast wat er gebeurt. Foto's die je op onverwachte momenten maakt zijn vaak de beste. Je moet je ogen open houden voor wat er is. Op mijn site staat een foto van een bruid met een oranje jurk met een donkere grot als achtergrond. Iedereen denkt dat die foto zo gepland was, maar dat was gewoon iets wat ik op dat moment zag."
Uiteindelijk gaat het om wat je klant verwacht, zegt Bas. "Ze kiezen je omdat ze een reportage willen die lijkt op wat ze op je website gezien hebben. Dat moet je dan ook kunnen afleveren. Daarvoor creëer ik wel wat er nodig is. Je zegt iets waardoor ze op elkaar gaan reageren. Dan krijg je die echte emotie, dat is veel beter dan wanneer je hen zegt waar ze hun hand moeten leggen. "
Foto - Sven Soetens
Wat gaat er mee?
Elk van de drie fotografen heeft een eigen stijl, en gebruikt het materiaal dat daar het best bij aansluit. Denise wil zo licht mogelijk werken. "Ik gebruik twee D750 body's met twee objectieven: een 35mm f/1.8 en 85mm f/1.8. Zowat 90% schiet ik met een 35mm f/1.8. Een paar weken terug heb ik de Z 6II geprobeerd. Dat beviel me heel goed. Hij is nog lichter dan de D750, en dat lijkt me ook beter voor op reis. Dan gaat er ook een 24-70mm zoom mee – normaal werk ik niet met zoomobjectieven, maar voor reizen is dat wel handig."
Sven gebruikt drie body's met een 35mm, 50mm en 85mm f/1.8. "Daar doe ik alles mee. Zoomen doe ik wel met mijn voeten. Voor de locatieshoot heb ik nog een flits; ik vraag dan iemand uit het gezelschap om flitsassistent te zijn. Tijdens het avondfeest staan er drie of vier flitsers in de zaal die ik apart kan aansturen. Daar moet je wel speciaal licht gebruiken om je te onderscheiden van de foto's die de aanwezigen met hun smartphone maken", grapt Sven.
"In vergelijking met Denise en Sven lijkt het bij mij wel op een grote filmset", lacht Bas. "We werken altijd met twee fotografen. Er gaan minimaal vijf body's mee, negen objectieven, flitsers, een paar drones, en soms ook nog videomateriaal." Denise wil weten hoe hij dat allemaal ter plaatse krijgt. "Als het even kan, rijd ik ernaartoe, als het te ver is vliegen we met elk een rugzak en ruimbagage. Dan gaan de kosten hard, maar de stellen die mij boeken willen resultaat zien. Ik moet gewoon die beelden kunnen leveren, en zorgen dat ik alle spullen bij me heb om dat te realiseren. En dat is best veel." Op Shotkit kun je zien wat er in de fototas van Bas zit. "Vandaag zijn dat de D5, D6, Z 7 en Z 6II. Ik gebruik zo veel mogelijk Z objectieven, zoals de Z 35mm f/1.8, de Z 24-70mm f/2.8 en de Z 70-200mm f/2.8. Ik heb de FTZ adapter om mijn oude F-objectieven op de nieuwe Z camera's te gebruiken. De Z camera's gebruiken we ook om te filmen."
De stap naar Z
Sven is volop bezig met de overstap naar het nieuwe Z systeem. "Ik heb nu een Z 6, een Z 6II en nog één spiegelreflex. Het voorbije weekend heb ik die voor het eerst sinds lang nog eens gebruikt, en ik heb me meteen voorgenomen om zo snel mogelijk een derde Z camera te kopen. Als je eenmaal de Z gewend bent, wil je nooit meer terug. In beeldkwaliteit zie ik geen verschil. En de hoge gevoeligheden? Ik ga tot ISO 3.200, en meer heb je eigenlijk niet nodig als je op f/1.8 werkt."
Het grootste voordeel van Z camera's vindt Sven dat je in de zoeker meteen ziet wat het beeld zal zijn, nog voor je afdrukt. "Heel eerlijk: ik had daar eerst mijn twijfels over. Ik kickte er vroeger op dat ik licht kon 'lezen' en meteen zag of ik drie of vier stops moest onderbelichten. Met een Z zou er geen uitdaging meer zijn, dacht ik. Maar nu merk ik dat ik met de Z 6II gewoon betere beelden maak. Doordat je al ziet wat het resultaat zal zijn, kun je meer op de achtergrond en compositie werken." "Dat vind ik ook fijn aan de Z 6II die ik getest heb", zegt Denise. "Je ziet wat je doet. Zeker in de zon buiten is dat lekker."
Sven noemt ook het kantelbare scherm als een voordeel. "Door te bukken kun je je onderscheiden in standpunt. Het wordt ook veel makkelijker om een vrijgestelde achtergrond te vinden, door laag te gaan." Ook Denise vindt het scherm fijn werken. "Ik gebruik heel vaak het scherm in plaats van de zoeker. Zo heb ik meer overzicht over wat er gebeurt."
Bas daarentegen verkiest het zoekergevoel. "Dat voelt toch heel anders. En de zoeker van de Z 6II is echt veel beter dan de concurrentie. Nikon is daar veel te lief over. Het beeld is superscherp. En nog een voordeel van de zoeker: je kunt stiekem kijken of een shot gelukt is, terwijl het stel denkt dat je nog aan het fotograferen bent." "Klopt helemaal", beaamt Sven. "Als je vroeger even terugkeek op het scherm achterop, dan was de sfeer weg. Soms liep het koppel ook echt weg als je dat deed. Nu blijft het koppel in de juiste stemming."
Foto - Bas Uijlings
Gezichtsherkenning is fijn
Sven blijft met de Z 6II scherpstellen zoals hij gewend is: met het middelste focuspunt en back button focus. "Ik heb graag volledige controle, daarom werk ik ook in manuele modus. Maar ik besef dat ik me eens in het focussysteem van de Z moet verdiepen, want ik hoor dat dat zoveel intelligenter is. Ik vrees dat ik gewoon ouderwets ben."
"Op de D750 werk ik ook met back button focus", zegt Denise. "Maar qua autofocus is de Z 6II gewoon beter. Nu kan ik heel snel op het scherm tikken waar de focus moet liggen. Ook de gezichtsherkenning vind ik heel fijn. En als je een koppel wil volgen terwijl ze van de camera wegwandelen, of je hebt een persoon die van licht naar donker loopt, gebruik ik onderwerp-tracking. De focus blijft dan heel goed volgen."
Bas was kritisch voor de Z 7. 'Ik kom van de D3, D4, D5, D6… echte topmodellen met supersnelle focus. Ik werk snel en schiet met diafragma wijd open, en dan moet een camera supersnel kunnen focussen om het moment te pakken. Dus voor mij was de Z 7 wat te traag. Bij de Z 6II is de autofocus wel helemaal op niveau."
Nog een verlanglijstje voor Nikon
Bas bezit al heel wat Z objectieven maar heeft nog wel een verlanglijstje. "Ik zou heel graag een f/2.8 zoom hebben die tot 300mm gaat – al wordt die wellicht ontzettend zwaar. Ik fotografeer vaak heel grote bruiloften, en daar kun je niet bij iedereen dicht genoeg komen, bijvoorbeeld bij een ontvangst op een terras waar je plots iets ziet gebeuren. En ik hoop dat er nog meer f/1.2 objectieven komen. Ik heb de Z 50mm f/1.2 getest: die is zo mooi, zo scherp, met zo'n fraaie achtergrond… dat is echt heel gaaf."
Sven droomt niet van een objectief maar van een functie in de camera zelf. "Het zou geweldig zijn als je een beeld in de zoeker bekijkt, dat de camera dan herkent naar welk deel van de foto je kijkt, en als je dan bijvoorbeeld twee keer knippert, automatisch inzoomt op dat stuk. Dat zou zoveel sneller gaan dan nu met de knop om in te zoomen. Leest er iemand mee van Nikon Japan?"
Met dank aan Nikon en de fotografen voor het realiseren van dit artikel.
Bas Uijlings
Denise Motz
Sven Soetens
Over de Auteur
Ons team bestaat uit een gedreven groep mensen met een passie voor alles wat met fotografie te maken heeft. Hou je van digitale fotografie of ga je eerder voor de nostalgie van analoge fotografie? Ook dan ben je bij Grobet aan het juiste adres. Aangezien wij over een ruim assortiment en veel vakkennis beschikken, willen we via onze blog jouw keuze vergemakkelijken. Nog niet de juiste informatie gevonden? Dan kunnen we je ongetwijfeld voorthelpen. In onze winkel in het centrum van Antwerpen staan onze specialisten altijd paraat.
Tags: Huwelijksfotografie, Denise Motz, Sven Soetens, Bas Uijlings, Nikon Z 6II
Categorie: Tips & Tricks